Entrevista a The Shrine 'El público español es de nuestros favoritos. La gente está loca y hace crowdsurfing´
abril 09, 2019Por Sofia Brenner
ESP.
Antes que nada,
muchas gracias por concedernos esta entrevista. Vuestra gira europea empieza en
abril, y en medio de la gira lanzáis vuestro nuevo EP, Cruel World. ¿Habéis tocado ya canciones de este EP?
¡Un placer! Sí. Estas canciones llevan sacadas desde
hace casi dos años ya. Nos salió esta oportunidad en Europa y supimos que
debíamos sacar música nueva. Nos moríamos por sacar este álbum, pero ya sabes
que la industria musical es complicada, así que tras nuestra situación anterior
con la discográfica no queríamos perder el tiempo de nuevo.
¿Qué ocurrió?
No funcionó la cosa. Ya sabes cómo ha sido la
relación entre discográficas y artistas durante la historia del rock. Nada
fuera de lo normal, pero no es lo nuestro.
En mayo volvéis a España, donde ya habéis tocado en varias ocasiones. Disteis una pequeña gira antes de tocar en el Resurrection Fest (2016).
Sí, fue increíble. Fue un festival genial. Justo en
la playa, estuvimos nadando con nuestros colegas de Graveyard y después a tocar
en el festival. Es maravilloso.
También estuvisteis
en España con Red Fang, y posteriormente con Kadavar y Horisont. Recuerdo que
en esa gira (2015), debido a problemas de voz
que sufrió Lupus Lindemann, Kadavar tuvo que cancelar el concierto en Barcelona.
Aun así, el concierto siguió adelante con vosotros como cabezas de cartel.
Fue la única vez que ocurrió. Tocamos un par de
canciones extra e invitamos a algunos amigos al escenario. Es jodido cantar una
hora cada noche, cada día, y después irte de fiesta. Te destruye las cuerdas
vocales.
¿Cómo fue la experiencia?
¡Genial! El público lo dio todo. Lo haríamos cada
noche sin pensarlo.
Sois una banda con
un potentísimo directo y una conexión total con el público. ¿Qué tal la acogida
del público español?
El público español es de nuestros favoritos. La
gente está loca y hace crowdsurfing.
Hay muchos lugares en los que la gente pasa y se queda con los brazos cruzados.
Sus culturas no son tan abiertas. Nos encanta lo locos que están los fans
españoles, y lo abiertos y cercanos que son.
Ahora volvéis de
nuevo a España con tres fechas y con vuestra propia gira para presentar vuestro
último trabajo. En esta ocasión, tenéis en vuestras filas a la mítica Corey
Parks, antigua bajista de las Nashville Pussy. ¿Cómo ha sido su incursión en la
banda? ¿Ha participado en la composición de Cruel
World?
Es nuestra primera vez tocando en Europa con ella,
lo cual lo hace aún más especial. Pero no, estas canciones son de antes de que
ella se uniera al grupo. Es en lo que estuvimos trabajando mientras decidíamos
qué hacer con la banda, con nuestro contrato discográfico y con nuestras vidas.
Las canciones tienen un par de años y estábamos deseando poder sacarlas. ¡Y
aquí están!
Ella era una fan, una amiga, e incluso hicimos una versión
de Motörhead con ella. Y cuando tuvimos problemas, no pensamos en nadie más.
Tenerla en el escenario es lo más divertido que le ha pasado a The Shrine. Hay
química, mejor rollo y más actitud. Es una experiencia totalmente distinta,
pero muy buena.
Contadnos un poco
sobre el nuevo EP, que sacáis bajo vuestro propio sello, Elimintaor Records. ¿Habéis
contado también con Dave Jerden
(productor de Jane's Addiction, Sacred Reich o Alice In Chains...) para
la producción del disco, como en el caso de Rare
Breed?
Dave colaboró en el álbum anterior, no en este. Este
lo hemos producido nosotros mismos, yo lo he producido. Como teníamos esta gira
en mente, empezamos a mirar las grabaciones antiguas y encontramos cuatro
canciones que nos encantaban, así que pensamos en tocarlas. Tom Syrowski, que
trabajó para Mastodon el año pasado, masterizó los temas en Henson Studios (Hollywood),
un estudio muy profesional. Así que sí, lo produjimos nosotros mismos. Es
nuestro. Ha sido una experiencia muy diferente.
La salida de Rare Breed fue a través de Century media.
¿Qué ha supuesto para vosotros fichar por un sello como Century media?
Ya sabes, una vida de limusinas llenas de champagne
y maría. Los respaldaba Sony, por lo que no hacían más que darnos dinero. Qué
va, ya sabes, tenían muchas bandas en la lista. No entiendo a las
discográficas. Ahora vamos por libre.
De hecho, nuestros dos primeros discos fueron Tee Pee
Records, nuestra discográfica, y vamos a sacarlos con
un montón de canciones extras, canciones que nunca pudimos sacar antes. Algunas
versiones, sesiones improvisadas, versiones alternativas… cosas muy chulas.
Así que para el mundillo de internet (Spotify,
iTunes…), habrá algunas canciones nuevas que realmente nos emociona sacar.
Creo que corren buenos tiempos, incluso para las
discográficas. Ahora se está bien, puedes hacer lo que quieras. Las
discográficas no saben lo que hacen. Ahora tenemos más libertad.
Me gusta. Me entusiasma volver a publicar algunas de
nuestras antiguas jam sessions, cosas
bastante buenas que nunca sacamos porque alguna discográfica nos decía qué
hacer. Tampoco queríamos ser demasiado imbéciles, solo hacer que las cosas
funcionaran.
Volviendo al nuevo
EP, ¿1ué nos podremos encontrar en Cruel
World? ¿Sigue en la línea de vuestro trabajo anterior, Rare Breed?
Es algo similar. Diría que el álbum más ‘metal’ que
The Shrine ha publicado hasta el momento. Pero también es más simple. Nos
centramos más en el ritmo que en tocar muchos acordes sueltos y componer solos.
Aunque en Cruel World, la canción que
da título al disco tiene un solo de guitarra largo, pero bueno.
¿De dónde vienen las
influencias que os definen con el famoso término Psychedelic Violence Rock and Roll? ¿Cómo definiríais el estilo
para alguien que no os conoce?
Las influencias vienen de Jay Adams, Tony Alva, los dos
primeros discos de Iron Maiden, Black Flag, Minutemen, Captain Beyond, y
Hendrix (el álbum Band of Gypsys),
Blue Cheer, el álbum en solitario de The Who (Smash your Head against the Wall). Una mezcla de todo eso.
Nuestro estilo es como una mezcla de nuestros riffs de guitarra favoritos de los 70,
una mezcla de la energía de los primeros estilos de metal y la energía del
hardcore punk. Crecí en Los Ángeles viendo a los Subhumans y a bandas similares.
Así que es como un niño punky que ha heredado la colección de discos de su
hermano mayor.
Prácticamente no habéis
parado de trabajar, ya sea grabando o de gira. ¿Tenéis tiempo entre concierto y
concierto para componer o para patinar? ¿O esperáis a que acabe la gira?
Componemos constantemente. Tengo el móvil lleno de
millones de riffs de guitarra, de canciones, de letras y de ideas. Es todo el
tiempo.
Tenemos más de lo que podríamos sacar. Por eso estoy
tan emocionado ahora. Hemos cambiado el chip y ahora pensamos en otras cosas, como
que no hay que esperar todo un año para sacar un álbum. Vamos a sacar más material,
canciones extra y versiones. Cosas más personales.
¿Tenéis
tiempo libre mientras estáis de gira? ¿Qué tal el skateboarding fuera de Los Ángeles?
Me encanta patinar, es una parte fundamental de mi
vida. Lo que realmente disfruto es patinar en piscinas aquí en Los Ángeles con
mi hermano pequeño y mi grupo de amigos, con los que conduzco por todo LA. Vamos
a casas abandonadas y cosas así. Es quizá mi parte favorita del skateboarding.
Mola porque cuando estamos de gira todos me dicen «hay
una rampa aquí, y está esto, y está lo otro». Y hay tantos sitios, pero ya
sabes, aunque intentamos ir no tenemos tiempo.
Y lo que hacemos, que es patinar en piscinas, lo
disfruto más porque las piscinas no se construyen para patinar, entonces es
historia y puedes disfrutar de todas estas piezas arquitectónicas de Los
Ángeles. Son otro tipo de emociones. No es lo mismo que ir a un skatepark
construido como tal por cualquier cretino que consiguió el contrato para construirlo.
Es jodido, porque me hablan sobre todos los sitios
que hay. ¡No quiero escucharlo! Hay muchos lugares en el mundo, pero tenemos
que seguir de gira, (Risas)
He patinado en varias piscinas durante las giras. De
hecho, tengo amigos en Nueva York que patinan y con los que he podido escaparme
de vez en cuando.
¿Qué opinas de la
cultura skate en España?
Es bastante potente. De hecho, tengo algunos amigos
de Los Ángeles que están allí ahora mismo, de viaje en Barcelona.
Con cuatro álbumes,
el nuevo EP y otra gira europea a las puertas, ¿cuáles son los proyectos
futuros de la banda tras esta gira?
Ahora mismo vamos a intentar sobrevivir a la gira.
Tocar cada noche durante tres semanas seguidas. Estamos muy ilusionados. Y
después, no sé. Primero vamos a publicar el álbum, quitarnos de marrones. Luego
iré a Londres para ver qué se cuece por allí. Ya veremos lo que pasa. Sí, me
emociona.
Ya para terminar,
muchísimas gracias de parte del equipo de Until The Light Takes you. ¿Unas
últimas palabras para vuestros fans españoles?
¡Venid a ver a The Shrine! Incluso si ya nos habéis
visto antes, somos un grupo totalmente nuevo con Corey.
Muchísimas Gracias.
ENG.
First of all, thank you
very much for the interview! Your
European tour begins in April and in the middle of the tour your latest EP, Cruel World, is going to be released. Have
you already played songs of this upcoming EP?
No problem!
We have. These songs have been kicking around for almost two years now. For this
tour we got some offers for Europe, so we knew we had to put out some new
music. We’ve been dying to put out this album but, you know, the music industry
is so complicated that after our last record label situation we didn’t really
want to sign out our lives again.
So, what happen with your
last situation?
Things
didn’t work out. You can look up how record labels and artists have worked
through rock history. It’s nothing out of the ordinary, it’s pretty normal. Not
our vibe, not our scene.
You’ll be coming to Spain in May. You’ve played here in different occasions.
Before playing Resurrection Fest, you already toured here.
We did, that was fucking
awesome. Resurrection Fest is such a good festival. Right on the beach, we were
swimming in the bay out there with our buddies in Graveyard that day and then
go to play the festival. It’s crazy, so nice.
You even got to play in Spain with Red Fang, and later, with Kadavar and
Horisont. I remember that in 2015, due to voice problems Lupus Lindemann
suffered from, Kadavar had to cancel their concert in Barcelona. However, the
show went on with you as headliners.
That was the only time that ever
happened. We just played a couple of extra cover songs, we had some of our
friends come on stage. Yeah, it’s hard singing for an hour every night, every
day, and then partying with people. It really pushes you, it shreds your vocal
cords.
How was the experience?
It was great. The crowd was
amazing. We would do that every night with no problem.
Your live shows are impressive
and powerful, and there is a strong connection between the audience and the
band. How has the
Spanish audience treated you?
The
Spanish audience is nearly our favourite. People are wild and they crowdsurf.
There are many places where people think they are too cool and stay with their
arms closed. Their cultures are not so open. We love how wild Spanish fans are
and how open and friendly people they are.
Now you’re returning to
Spain with three dates and your own tour to present your latest work. In this
occasion, Corey Parks, former bassist of Nashville Pussy, will be joining. How
was her entrance to the band? Has she participated in the composition of Cruel World?
It's
our first time coming to Europe with her, which makes it extra special! And no,
these songs are from even before when she joined the band. It’s what we’ve been
working on while the band was getting back together and figuring out our lives,
figuring out our band members, figuring out our record deal. These songs are a
couple of years old now that we’ve been waiting to release. So here they are!
She
was a fan, a friend, and we’ve done a Motörhead cover with her once before. And
when we had problems, we didn’t think of anybody else. Having her on stage is
the most fun we’ve ever had in The Shrine. The chemistry is on, there is more swagger
and attitude. So much better. It’s a whole different experience, it’s really
good.
Tell us a bit about the
new EP, which has been released under your own label, Eliminator Records. Did
you also have Dave Jerden (producer of Jane’s Addiction, Sacred Reich, Alice in
Chains…) to produce the album, like you had with Rare Breed?
We had
him on our previous album, not on this one. This one we produced it ourselves;
I produced it. We had this tour coming up, so we look in our old tapes and we
found four songs we loved, so we thought let’s send this out. We had them mixed
by Tom Syrowski, he worked for Mastodon last year, he mixed them in Henson
Studios in Hollywood, very good professional studio. So yeah, this was done on
our own. This is ours. It’s been a very different experience.
Rare Breed was released
through Century Media. How was the impact of signing with a label like Century
Media?
You
know, it was like a champagne-filled limousine and janes. They got backed up by Sony;
they were throwing money out of us. No, you know, they had a lot of bands on their
roster. I don’t understand record labels. We’re doing our own thing now.
In
fact, we got our first two records Bless
Off and Primitive Blast back from
Tee Pee Records, our record label, and we are releasing them with a bunch of bonus
tracks, stuff we were never able to put out before. Some cover songs, some jam,
some alternate versions, some really cool stuff.
So, for
all the internet world (Spotify, iTunes and everything) there’s gonna be some
new tracks we’re really excited to put out.
I
think it’s a good time, even for record labels. It’s a nice time now. You can
just do what you want. The record labels don’t know what they’re doing. We
enjoy more freedom now.
I like
it. I’m excited about re-releasing some old jams, some really cool things we
never put out because there were some record labels telling us what to do. You
don’t want to be too much of an asshole, you want to work through a little bit.
Coming back to the new
EP, what will we find in Cruel World?
Is it similar to Rare Breed?
It’s
kind of similar. It’s maybe more metal, it’s maybe the most metallic The Shrine
has ever sounded. But it’s also more simple. There’s more of a groove on the
whole record. There is more of a solid, we’re focusing on the rhythm more than
playing a lot of notes or crazy solos. You know, in Cruel World, the title song has a long guitar solo, but yeah.
Your style is defined as Psychedelic Violence Rock and Roll. How
would you explain this genre to someone who has never listened to the band? And
where do these influences come from?
The
influences come from Jay Adams, Tony Alva, the first two Iron Maiden records, Black
Flag, the Minutemen, Captain Beyond, and Hendrix (the Band of Gypsys album by
Hendrix), Blue Cheer, Smash your head against
the Wall (The Who solo album). It’s all those things mixed up.
It’s a
mix of like our favourite 70s rock guitar riffs, mix of the energy of early
metal, the energy of hardcore punk. You know, I grow here in LA going to see bands
like the Subhumans. So, it’s like a punk guy getting his older brother record
collection.
You haven’t stopped
working, either recording or touring. Do you have time to write or skate while
you’re on tour? Or do you wait until the tour has finished?
All
the time. My phone is full with a million guitar riffs, and songs, and lyrics,
and ideas. It’s all the time.
There’s
more than we can ever put out. That’s why I’m so excited now. We’re switching
into this new mode of thinking about things where it’s not precious to wait a
whole year for an album. We’re gonna put out more stuff, bonus tracks and
covers, more of our live existence.
I love
skateboarding, it’s a big part of my life for sure. What I really love is skating
in the swimming pools here in LA with my little brother and with a small group
of friends, and we go and drive around LA and go to abandoned houses, and
things like that. That’s kind of my favorite part of skateboarding.
It’s
cool. When we’re on tour, everybody is like “there’s a mini ramp there” and
there’s this and that’s there. And there are so many spots but, you know, we
try to go but you never have time, it never really works.
I
skateboard because I love the thrill of doing it with my group of friends here
in LA, with my little brother.
And the
thing we do is skateboarding in swimming pools which weren’t made for
skateboarding. So, you’re looking at history and looking at all these crazy
pieces of architecture in LA. It’s just a different thrill than just going to a
skatepark that was made by some city, made by some dork that got the fucking
contract to build it for the city.
It’s
tough because everybody says, “we have this there and that there”. I don’t
really want to hear about it! There are many spots out there in the world. We
have to keep going, we have to keep touring, haha!
I’ve
skated some pools on tour. Actually, in NY city I got some friends who’ve
skated pools and I’ve been able to sneak away.
What about the skate culture in Spain?
You
have a big culture in Spain! Some friends from LA are right there now, in a
trip in Barcelona.
With four albums, this
new EP and a new European tour coming, which are the future plans for the band?
We’re
gonna try to survive this tour right now. Playing every night for three weeks
straight. We’re super excited about it. And then I don’t know. We’re gonna get
this record out, clear our asses off. I’m gonna hang out in London at the end
on the trip to see what’s up there. We’ll see what happens next. Yeah, I’m
excited.
Our little team, Until
the Light takes you, would like to thank you very much for your time and for this interesting interview.
Any last words for your Spanish fans?
Come
see The Shrine, even if you’ve seen us before it’s a whole brand new band with
Corey!
Thank you very much!
0 Comments